Zagubiony dokument czy też portfel z dokumentami może przysporzyć wiele problemów właścicielowi, niezależnie w jaki sposób straciliśmy dokumenty przez kradzież czy też własną zgubę zawszę należy dokonać zastrzeżenia dokumentów.
Gdzie mogę zgłosić utratę dowodu osobistego?
Zagubiony dokument należy niezwłocznie zastrzec w bazie krajowej pesel, możemy to uczynić na trzy sposoby:
- Zgłoś utratę dowodu w dowolnym banku – każdy bank w Polsce posiada dostęp do ZBP (związku banków polskich), instytucja ta prowadzi rejestr dokumentów zastrzeżonych, nie zależnie od tego czy posiadamy konto w danym banku możemy dokonać zastrzeżenia dokumentów bezproblemowo w każdej placówce.
- Zgłoś kradzież/utratę dokumentów na policji – Niezależnie od zgłoszenia utraty dokumentu w banku warto dokonać również zgłoszenia na najbliższym komisariacie policji szczególnie w przypadku jeśli mamy pewność co do kradzieży naszych dokumentów.
- Zgłoś brak dowodu w urzędzie – Niezbędnie aby wyrobić nowy dokument należy zgłosić utratę obecnego w urzędzie miasta, brak rejonizacji sprawia iż możemy zrobić to praktycznie w każdym urzędzie należy jednak pamiętać że również w tym urzędzie będziemy musieli odebrać dowód osobiście, z względu na dane wrażliwe tylko my możemy tego dokonać, dowodu za nas nie może odebrać żadna osoba trzecia nawet na podstawie pełnomocnictwa
Dlaczego należy zgłosić zgubę/kradzież dokumentów?
Dowód osobisty nie tylko potwierdza nasze dane osobowe, obywatelstwo jak i całą tożsamość ale także jest wymagane w każdej instytucji finansowe i nie tylko przy zawieraniu i podpisywaniu różnego rodzaju umów. Gdy trafi on w ręce niepowołanej osoby trzeciej istnieje wysokie ryzyko że na nasze dane zostanie zaciągnięta niechciana pożyczka czy też zawarta umowa np. na usługi abonamentowe w sieci telefonicznej. Aby uniknąć tego typu sytuacji zawsze należy niezwłocznie zgłosić utratę dokumentu i wyrobić nowy, pamiętajmy że wyrobienie dowodu osobistego jest darmowe dla każdego obywatela a także obligatoryjne prawnie wobec nas.
Co zrobić jeśli ktoś weźmie pożyczkę na mój utracony dowód?
W pierwszej kolejności należy ustalić czy zobowiązanie zostało zaciągnięte przed tym jak zgłosiliśmy utratę naszego dowodu czy też później po zastrzeżeniu dokumentu, w każdym z wymienionych przypadków wymagane będzie napisanie pisma oświadczającego do pożyczkodawcy iż to nie my zaciągaliśmy zobowiązanie wraz z krótkim wyjaśnieniem, oraz zgłoszenie sprawy na policje celem wszczęcia postępowania wobec osoby która dokonała wyłudzenia na nasze dane. Niestety jak wynika z statystyk BIK ponad 75% osób które doświadczyło podobnej sytuacji kradzieży tożsamości, dowiaduje się o sprawie dopiero z pisma windykacyjnego czy też nawet od komornika po długim czasie gdy już dochodzi do egzekucji, wtedy wyjaśnienie całej sprawy może być dla nas stresujące i czasochłonne z względu na już wszczęte postępowanie.